Rabu, 22 Disember 2010

BuNgA TuLiP, Warisan Kekhalifahan Islam Turki Uthmaniyyah...

Bunga Tulip selalu diidentikkan dengan negara Belanda. Ribuan pengunjung datang ke Belanda hanya untuk mengagumi bunga yg cantik dan berwarna cerah ini yang banyak ditanam di taman-taman negara Kincir Angin itu. Kota Keukonhof di Belanda, setiap tahunnya sahaja akan dikunjungi sekitar 800,000 orang pengunjung daripada seluruh dunia yang ingin menyaksikan keindahan aneka bunga tulip dalam Festival Tulip yang diadakan pada setiap tahun di kota itu. Maka tidak hairan masih ramai yang beranggapan bahawa bunga tulip adalah berasal daripada Belanda.

Bunga tulip sebenarnya bukan berasal daripada Belanda tetapi bunga ini berasal daripada Asia Tengah iaitu di Iran dan Belanda sebenarnya terhutang budi pada kekhalifahan Islam Uthmaniyyah di Turki kerana atas peranan kekhalifahan Islam inilah Belanda sekarang jadi terkenal kerana bunga tulipnya.

Bunga tulip sebenarnya bunga liar yang tumbuh di kawasan Asia Tengah. Orang-orang Turki yang pertama kali memperkenalkan bunga ini pada awal tahun 1000-an dan pada masa pemerintahan kekhalifahan Uthmaniyyah, terutama pada masa kekuasaan Sultan Ahmed III (1703-1730), bunga tulip berperanan penting sehingga masa pemerintahan Sultan Ahmed III disebut juga sebagai Era Bunga Tulip.

Pada masa itu, istana Sultan memiliki sebuah dewan khusus untuk membudidayakan bunga-bunga tulip. Dewan itu diuruskan oleh seorang Turki yang juga merupakan Ketua Pengklasifikasi bunga istana yang tugasnya memberikan penilaian pada kualiti pelbagai jenis bunga tulip dan memberikan nama yang indah dan puitis bagi bunga-bunga itu antara lain dengan nama Those that burn the Heart, Matchless Pearl, Rose of Colored Glass, Increaser of Joy, Big Scarlet, Star of Felicity, Diamond Envy dan Light of the Mind.


Hanya bunga-bunga tulip yang memiliki kualiti sempurna sahaja dimasukkan di dalam daftar jenis-jenis bunga tulip itu iaitu bunga tulip yang memenuhi standard dari ukuran tinggi dan keindahan kelopak bunganya, bentuk helaian kelopaknya lancip dan jarak antara helaiannya rapat. Helaian kelopaknya hendaklah halus tetapi kuat, mempunyai satu warna, ukuran lebar dan panjangnya sesuai. Selepas 300 tahun kemudian, barulah komuniti hortikultur Belanda dan British mengambil langkah untuk mengklasifikasikan bunga tulip yang sudah lama dilakukan sebelumnya oleh ahli pengklasifikasi bunga Turki pada masa Kesultanan Ahmed III.

Bunga tulip baru diperkenalkan di Belanda pada abad ke-16 dan menjadi sangat popular di kalangan masyarakat kelas atasan di negara itu. Perkataan tulip sendiri berasal daripada bahasa Turki yang bermaksud serban iaitu kain yang dililit untuk menutupi kepala. Sebenarnya tidak diketahui secara pasti bila negara Kincir Angin itu mulai membudidayakan bunga tulip itu tapi dikatakan bunga tulip mulai dibawa ke Belanda pada sekitar 1550-an oleh kapal-kapal yang berasal daripada Istanbul.

Dokumentasi pertama tentang penanaman bunga tulip adalah pada tahun 1954 di Kebun Raya Universiti Leiden. Menurut catatan itu, bunga tulip yang ditanam di situ dibawa oleh Carolus Clusius dari Wina, Austria; pengurus taman istana di Austria. Ketika itu, pengaruh budaya Turki sangat kuat di Austria terutama dari gaya berpakaian yang oriental dan tradisi minum kopi.

Memasuki abad ke-17, ekonomi Belanda berkembang pesat dan memacu persaingan antara pencinta bunga tulip. Mereka berlumba-lumba mencari bunga tulip yang paling indah dan tidak kisah membayar dengan harga yang tinggi untuk membeli bunga tulip itu. Harga bunga tulip di Belanda pun semakin mahal bahkan khabarnya terdapat jenis bunga tulip yang harganya sama dengan sebuah rumah. Wow!!!. Pada tahun 1635 sahaja, satu set bunga tulip yang berjumlah 40 tangkai dijual dengan harga 100,000 florin jika dibandingkan dengan pendapatan golongan kelas menengah pada masa itu di Belanda yang hanya 150 florin sahaja.

Tahun 1636, perusahaan bunga tulip menjadi salah satu bisnes perdagangan yang tersenarai masuk ke dalam bursa saham dan diminati ramai orang. Ada di kalangan pengusaha rela menjual tanah, rumah dan harta benda mereka untuk melabur dalam bisnes bunga tulip. Jenis bunga tulip yang sangat terkenal pada masa itu adalah jenis tulip yang bernama Viceroy yang harganya boleh mencecah ribuan florin. Belanda menyebut fenomena demam tulip ini sebagai fenomena wind trade (perdagangan kontrak tulip) yang dilaksanakan dengan spekulasi. Ironisnya, masa keemasan bisnes bunga tulip di Belanda hanya bertahan selama setahun kerana pada tahun 1637, pasaran bunga tulip jatuh merudum dan harga bunga tulip turut merosot.

Sehingga ke hari ini, istilah tulip mania, tulipomania atau kegilaan tulip masih digunakan sebagai istilah untuk menggambarkan kemerosotan ekonomi kerana adanya spekulasi terhadap sesuatu corak bisnes yang bersifat keuntungan. Meskipun cerita di sebalik tulip mania ini sedikit memalukan tetapi Belanda tetap menyanjungi tulip dan ramai orang yang tidak ingat atau tidak tahu bahawa bunga-bungaan tulip yang indah dan cantik itu adalah sebenarnya hasil budi jasa daripada zaman kekhalifahan Islam Turki Uthmaniyyah. Wallahuallam...:)

sumber : http://www.eramuslim.com

0 comments:

Catat Ulasan